En hundig förmiddag i Kungsbackaskogen!

Först av allt måste jag bara berätta att Isa och Meya igår gick i koppel cirka tre timmar sammanlagt och faktum är att de faktiskt gick utan att flänga och dra i 2,5 av de timmarna. Är det inte helt fantastiskt!? Jag har från och med nu lagt om min aktiveringsstrategi och ska se om detta kan bidra till mindre koppeldragande och även ett bättre lugn över lag. Jag har kommit på mig själv med att vi ofta är ute jättelänge på förmiddagarna och sedan blir det för det mesta bara lite småpromenader framåt kvällen. Min nya strategi är en mer jämn fördelning av aktiveringen under hela dagen så får vi se hur det går. Den annars så korta kvällsrundan blev igår därför närmare en timme lång, vilket verkade komma som en stor chock för hundarna då de somnade som två stockar efteråt.   

Över till idag då...
Idag hade jag återigen stämt träff i Kungsbackaskogen med min härliga projekthund Orion och hans matte. Vi gjorde kontaktövningar, följsamhet, inkallning, godisrutan och ett upplet. Tycker mig redan se framsteg vad det gäller kontakten och det är verkligen kul att jobba med en så engagerad och intresserad matte =)

När vi var klara efter ca två timmar stannade jag kvar i Kungsbackaskogen och tränade lite med Meya, som efter ett par timmar i bilen var ganska taggad. Främst blev det lite apportering och det gick väldans bra. Speciellt ett linjetag där hon verkligen gick rakt ut och kom rakt in. Inga kringelikrokar alls;-) Kul, kul! Sedan gjorde vi lite inkallningar, fotgående, stadga och avslutade med en liten promenad i solen och ett godisträd. Kändes så skönt att få lite egentid med Meya. Isa har varit ute i skogen med Rille på förmiddagen och han sa precis likadant fast om Isa:-P. Nu kommer snart mamma och pappa på lite födelsedagsfika så jag får väl dra fram dammsugaren en snabbis innan dess. I kväll ska vi kolla mello och käka tacos hos Elin L:-) 









 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0